Larry és Andy Wachowski (Az Animátrix producerei, a Második Reneszánsz,
a Kölyök története és Az Osiris utolsó útja című részek írói.)
A Wachowski fivérek (Andy 35, Larry 37) Chicagóban születtek és nőttek fel,
több mint 30 éve dolgoznak együtt. Pályájukat asztalosként kezdték, később különféle
képregények számára írtak történeteket. Első forgatókönyvükből, a Carnivore-ból
sohasem készült film. A másodikat Richard Donner beépítette Bérgyilkosok című
filmjébe, melynek főszerepeit Sylvester Stallone, Antonio Banderas és Julianne
Moore játszották. A harmadik forgatókönyvükből készült filmmel – Fülledtség
- egyben rendezőként is bemutatkoztak. A testvérpár már utalást tett rá, hogy
a Mátrix-trilógia után esetleg visszatérnek gyökereikhez, és egy képregényt
próbálnak meg filmre vinni. Vagy mégsem?
Joel Silver (Producer)
Joel Silver eddigi filmjeinek bruttó bevétele megközelíti a 3 milliárd dollárt.
Ezzel minden idők egyik legsikeresebb producerének számít. Filmjei közül eddig
tizenháromnak a bevételei haladták meg a 100 millió dollárt.
Pályáját a Lawrence Gordon Productions-nél kezdte, ahol hamarosan a filmrészleg
főnöke lett. Ebben a minőségében társ-producere volt Walter Hill A harcosok
(The Warriors), 48 óra (48 HRS), Ha eljönnek a bomberek (Streets of Fire), Szórd
a pénzt és fuss (Brewster’s Millions) című filmjeinek.
1985-ben a Kommandó (Commando) volt első független, már saját cége által készített
filmje. Ebben a filmben Arnold Schwarzenegger egy John Matrix nevű szereplőt
alakított. Ezután következett a Spiclik, sipirc! (Jumpin’ Jack Flash)
és a Ragadozó (Predator).
Ezt követően két tévésorozat producere lett, ám közben sikerült megváltoztatnia
az akkori akciófilmek arculatát a Halálos fegyver és a Drágán add az életed
sorozatok segítségével, amelyeknek Richard Donner volt a társ-producere és egyben
rendezője is.
Ezek mellett még a következő filmekre maradt ideje: Az utolsó cserkész (The
Last Boy Scout), A pusztító (Demolition Man), A nagy ugrás (The Hudsucker Proxy),
Rosszcsont beforr (Richie Rich), Mesék a kriptából – Démon lovag (Demon
Knight), Bérgyilkosok (Assassins) – Andy és Larry Wachowski forgatókönyvéből,
Vérbordély (Bordello of Blood), Összeesküvés-elmélet (Conspiracy Theory), Ház
a Kísértet-hegyen (House on Haunted Hill), Öld meg Rómeót! (Romeo Must Die).
Michael Arias (Producer)
Filmes pályafutását speciális effektusok operatőreként kezdte. Olyan filmek
készítésében vett részt, mint a A mélység titka (The Abyss) és az Emlékmás (Total
Recall). Később programozóként, szoftverfejlesztőként, számítógépes rajzolóként
vett részt a „The Ride”, A nagy ugrás (The Hudsucker Proxy), és
a A vadon hercegnője (The Princess Mononoke) című produkciókban.
Hiroaki Takeuchi (Producer)
Takeuchi készítette az animációját a SEGA Virtual Fighter (1993), Shenmu(2001)
és más videojátékainak. 2001-ben Clio-díjjal jutalmazták egyik reklámfilm animációjáért.
Korábban a Wired magazin japán kiadását szerkesztette. Tanít is: Az animáció,
és a médiatudományok népszerű előadója.
Eiko Tanaka
Miyazaki klasszikus alkotásainak a My Neighbor Totoro-nak (1988), és a Kiki’s
Delivery Service-nek volt a producere, mielőtt megalapította saját stúdióját,
a független Studio 4°C-t. Saját stúdiójával ő volt a producere az Otomo antológiának
Memories (1996) címmel, valamint olyan játékfilmeknek, mint a Sprigan (1998),
és a Princess Arete (2001). Ezek mellett számtalan rövid- és reklámfilmet készített.
Dane A. Davis
Az orvosok tízéves korában „zajos gyerekként” diagnosztizálták.
Davis azóta is elektronikus hangszerekkel foglalkozik. A Kaliforniai Művészeti
Intézet filmes szakán végzett, majd évekig rövidfilmekhez készített hangfelvételeket,
mígnem rájött, hogy abból is meg tud élni, amihez ösztönös adottsága van. Saját
cégével, a Danetracks Inc.-del, több mint hatvan játékfilmen dolgozott, hangmérnökként
és hangeffektus-tervezőként. Munkásságát olyan filmek fémjelzik, mint a Fülledtség
(Bound), a Boogie Nights, A kéz, amely a bölcsőt ringatja (The Hand That Rocks
the Cradle), a Ház a Kísértet-hegyen (House on Haunted Hill), az Öld meg Rómeót!
(Romeo Must Die), a Vörös bolygó (Red Planet), a Sebhelyek (Exit Wounds) és
a Kardhal (Swordfish). A Mátrix-trilógia filmjeihez készült hanganyaggal, Davis
azon kevés hangmérnök közé került, akik úttörő jellegű munkásságukkal új szintre
emelték hivatásukat.
Don Davis
A Jurassic Park 3., a Mátrix, a Fülledtség és a Ház a Kísértet-hegyen című filmek
zeneszerzőjének több mint 20 éves szakmai tapasztalata van. Nemcsak komponistaként
jegyzik, hiszen olyan kasszasikerek teljes hangszerelése is az ő nevéhez fűződik,
mint a Titanic, a Drágán add az életed (Die Hard) vagy a Toy Story. A teljes
Mátrix-trilógiának, az Animátrix filmeknek, sőt a Mátrix videojátéknak is ő
a zeneszerzője. Az Emmy-díjas komponista kilenc éves korában kezd trombitálni
és zongorázni, tizenkét éves korától pedig zenét is szerez. Zeneelméletet és
zeneszerzést tanult az UCLA-n. Egyetemi évei alatt egy szimfonikus zenekarban
és egy jazz együttesben is trombitál, majd érdeklődése a filmzene felé fordul.
22 évesen már Joe Harnell zenéjét hangszereli a „The Incredible Hulk”
című tévésorozat számára. Később sok sorozat számos epizódjának már ő a zeneszerzője
is (Star Trek, The Next Generation, Tiny Toons, és a Beauty and the Beast című
sorozat 64 részének).
Don Davis mindezidáig két Emmy-díjat és nyolc Emmy jelölést mondhat magáénak.
Jason Bentley
Az NPR rádióállomás Metropolis című techno- és jazzműsorának műsorvezetőjeként
Bentley több mint tíz éve formálja a rajongók zenei ízlésvilágát. Többek között
olyan bandák pályáját egyengette, mint a Portishead, a Groove Armada vagy a
The Chemical Brothers.
Különleges tehetséggel képes egyberendezni a képek és a hangok világát. Reklám-
és játékfilmek keresett zenei rendezője. Eddigi pályafutásának legkiugróbb sikere
a Mátrix. A filmhez készült válogatás albumon (The Matrix: Music From the Motion
Picture) többek között Marilyn Manson, a Prodigy, Rob Zombie, a Ministry, a
Rage Against the Machine, Rammstein, és a Deftones hallhatók. Az albumot 1998-ban
Grammy-díjra jelölték a legjobb válogatás kategóriában. Bentley az elsők között
volt, akit a Wachowski testvérek „leigazoltak” a filmtrilógia második
és harmadik részéhez, valamint az Animátrixhoz.
A RENDEZŐKRŐL
Mahiro Maeda (Második Reneszánsz 1-2. rész)
Legismertebb munkája a „Blue Submarine” (1998) hatrészes sorozata,
amelyet ő tervezett és rendezett. Más jól ismert anime filmekben is dolgozott
rajzolóként, figura tervezőként, de más munkakörökben is.
Yoshiaki Kawajiri (Program, Világrekord (ennek forgatókönyvírója))
Alapító tagja a Madhouse studiónak. Rendezőként ott készítette el első filmjét
a Lensman-t (1984) Az anime rajongók körében a „Wicked City” (1987),
„Ninja Scroll” (1993), és a „Vampire Hunter D: Bloodlust”
(2000) című munkái a legnépszerűbbek, amelyeket ő írt és rendezett.
Takeshi Koike (Világrekord)
Rajzolóként, animációs tervezőként számos anime produkcióban működött közre:
„Ninja Scroll” (1993), „Party 7” (2000). Rendezőként
a „Trava” (2001) című munkával debütált, ami egy rövidfilm sorozat
első fejezete.
Shiniciro Watanabe (Kölyök története, Detektív történet)
Nemrégiben készült el első rendezői munkája a Cowboy Bebop (2001), ami az azonos
című tévésorozat alapján készült. (A filmsorozat is az ő munkája volt.) Társrendezője
volt a tudományos-fantasztikus anime rajzfilmnek, a „Macross Plus”-nak
(1994).
Koji Morimoto (Hiba a rendszerben)
A klasszikus anime antológia, a „Robot Carnival” (1987) alapozta
meg hírnevét a műfaj rajongótábora körében. Animációs tervezőként jegyzi az
anime világában mérföldkőnek számító „Akira” (1988) című rajzfilmet.
Alapító tagja a Studio 4°C rajzfilmes cégnek. Ez a vállalat készíti el az Otomo
antológiát, (Memories) amelynek egyik részét Morimoto rendezte. Az ő nevéhez
fűződik a ritkán látható „Noiseman Sound Insect” (1997) című rövidfilm
is.
Peter Chung (Az emberi Mátrix (írója is))
Legismertebb alkotása a „Aeon Flux” (1991) című sorozat, amelynek
Chung az írója, és rendezője is volt egy személyben. A sorozat eredetileg az
MTV Liquid Television című show műsora számára készült. Más sorozatokban is
közreműködött, méghozzá többféle munkaterületen is („Transformers”,
Fecsegő tipegők (Rugrats), „Alexander”). Ezek mellett számos reklámfilm
is fűződik a nevéhez.
Andy Jones (Az Osiris utolsó útja)
Jones korábban olyan szuperprodukciók animációs tervezőjeként, vezetőjeként
dolgozott, mint a Godzilla, a Titanic és a Final Fantasy: A harc szelleme.
ANIME SZÓTÁR
Anime: Az animáció szó japán megfelelője. Japánnak hatalmas és virágzó
rajzfilm ipara van, mely sokféle rajzfilmet készít, teljes cselekménnyel, felnőtteknek
szóló témájút is.
Bushi: Eredetileg a sogunok szolgálatában álló katona, ugyanúgy, mint
a szamurájok. Később bármilyen hivatásos katona elnevezése.
Bushido: Katonai szabályzat.
Chibi: Japán szó, jelentése: kicsi, fiatal.
Edo: Tokió történelmi neve.
Gaijin: Idegen. Valaki, akinek nincsenek japán felmenői.
Hentai: Szó szerint átalakulást, transzformációt jelent, de az anime
világában egyfajta perverziót jelöl a szó. Japánban nagyon sok szigorúan felnőtteknek
szóló anime film van.
Kappa: Hatalmas, rémisztő szörnyeteg. Szörnyszellem, aki a folyókban
lakik, rizspálinkát iszik, uborkát eszik, és veszélyes az emberekre.
Katana: Görbe kard, ami Japán egyik szimbóluma.
Kawaii: Aranyos, édes. Mint a japán gyerek rajzfilmek figurái.
Ki: Szó szerint levegőt jelent, de egyben az életerő-energiát is.
Manga: Képregény. Sok képregényből lesz végül rajzfilm.
Mecha: Valami különleges, nagyon szuper technikai eszköz, vagy gép megnevezésére
szolgáló szó. Leggyakrabban az óriás emberszerű tankok megnevezésére használják.
Otaku: Körülbelül rajongót jelent. A szónak enyhe lekicsinylő mellékzöngéje
van. Olyanokra használják akik, semmi mást nem csinálnak azon túl, hogy anime
rajongók. (Bár az anime rajongók megtiszteltetésnek veszik ezt a titulust.)
Ronin: Szabad katona, akinek nincs állandó ura, parancsnoka.
Sempai: Körülbelül főnököt jelent. Bármilyen szervezet, testület vezetőjét,
irányítóját jelölik a szóval.
Tezuka Osamu: Számos anime és képregény kiagyalója. Például: AstroBoy,
Kimba, a fehér oroszlán. A Magyarországon is megjelent Metropolisz készítője.