{title Dokumentumok - Filmbeli elméletek - Anev Kámen: A kultuszfilm}
A kultuszfilmek kapcsán rengeteg megválaszolatlan, vagy megválaszolható,
de mégis nehezen elfogadható kérdés merül fel. A kultuszfilm fogalmával az elmúlt
egy - két évtizedben egyre többen foglalkoztak, ugyanis lassan beláthatóvá válik,
hogy kultúránk egyik meghatározó területévé vált.
Akár tetszik - akár nem - tehetnénk hozzá, ugyanis a kultuszfilmeket, melyeket
többé-kevésbé a tömegfilmekkel lehet azonosítani, a "magas kultúra"
nem tartja sokra.
Fontos lehet tehát annak a meghatározása, hogy mely filmek tartozhatnak a kultuszfilmek
kategóriájába. Ehhez szükség van a teljes filmes spektrum rövid áttekintésére.
Elmondhatjuk, hogy részben egyre élesebb a határ a tömegfilmek és a művészfilmek
között. A kettő közti ábrázolásbeli különbségeket fölösleges felsorolni, azt
viszont el kell mondanunk, hogy céljaik és hatásaik sokszor teljesen különbözőek.
Amíg egy "művészfilm" a cselekményt sokszor sztereotípiáktól mentesen
és általában "saját magának" tetsző módon alakítja, addig a tömegfilm
a zsánerfilmeknek megfelelően gyakran elmozdíthatatlan pontok mentén bonyolítja
a cselekmény szálait: "A hős elnyeri a nőt", "a gonosz legyőzetik",
"csak a főhős erkölcsileg fedhetetlen, ezért nem is bízhat másban"
stb.
A képlet azonban nem ilyen egyszerű. Király Jenő csoportosítása szerint beszélhetünk
a tömegfilmeken belül "mid-cult" és "mass-cult" filmekről.
Egy grafikonon ábrázolva a mid-cult filmek a művészfilmek és a mass-cult filmek
között helyezkednek el. Lényegi különbségük a mass-cult "alkotásokkal"
szemben, hogy a történet bizonyos szálai, a dramaturgia bizonyos pontjai lezáratlanok
maradnak, és a történet továbbélésére, továbbgondolására késztetik a nézőt.
A mass-cult filmek ezzel szemben egyszeri fogyasztásra készülnek. Ez nem azt
jelenti, hogy a néző ne tudna egy mass-cult filmet zökkenőmentesen "huszonötször"
megnézni, hanem sokkal inkább azt, hogy az egyszeri megnézés után az ébresztett
gondolatfolyam lezártnak tekinthető, nehezen továbbgondolható. A művészfilmek
ebből a szempontból homlokegyenest az ellenkezőjét sugallják. Üzenetük sokszor
a szándékos "megfejthetetlenség" határait súrolja, mintha a kép és
a gondolati üzenet magának a rendezőnek szólna.
Gondolataimban természetesen rengeteg az általánosítás, de nem is fogalmazhatunk
meg teljes definíciókat, ugyanis a "film" - mint alkotás, vagy mint
fogyasztási cikk - műfaji határai és társadalmi szerepe állandó változásban
van.
Visszatérve a kultuszfilmekre, ha a már vázolt horizonton akarnánk rájuk találni,
valószínűleg a mid-cult filmeknél kellene őket keresnünk. Kulcsfogalom lehet
a "továbbgondolhatóság". Talán éppen ennek a gondolatnak a mezsgyéjén
fektette le Hahn és Jansen a kultuszfilmekre vonatkozó saját definícióját:
" Csak akkor beszélhetünk kultuszfilmekről, amikor egy speciális nézőcsoport
egy film által ösztönözve érzi magát a kreatív gondolkodásra. (Mindez nem vonatkozik
a filmet kísérő ügyes PR tevékenységre.) A kultuszfilmeket tehát nem a producerek
állítják elő, hanem a befogadók egy része, a kultrajongók." (Hahn / Jansen
1998.)
Ennek a definíciónak tényleg a mid-cult filmek felelnek meg a legjobban, azaz
azok a filmek, amelyek ötvözik a művészfilmek és a tömegfilmek sajátosságait.
A megfogalmazás kapcsán sok kérdés merülhet fel... "Mit jelent egy film
viszonyában a speciális nézőcsoport?" "Van-e receptje egy kultuszfilmnek?"
"Meddig él egy kultuszfilm?"
És legfőképpen: "Ki és mikor ragaszthatja rá egy filmre a kultuszfilm jelzőt?"
Nem állítom, hogy ezeket a kérdéseket mind meg lehetne válaszolni, de mégis
tehetünk egy-két megállapítást.
A mid-cult filmek minden bizonnyal átjárást jelentenek különböző társadalmi
csoportok, szubkultúrák között. Az "Alien" filmek például a teljes
társadalmi spektrum által kultivált filmek lehetnek. Ehhez a gondolathoz tartozik
még a csoportképző funkció. Ahogy egy szociológus a Magyarországon bevezetett
"valóság-show"-k kapcsán megjegyezte: nem feltétlenül attól sikeres
egy produkció, mert értékes és elgondolkodtató, izgalmas vagy "nézhető",
hanem attól, hogy tudjuk, sokan élik át "velem" most ezt az élményt,
és ezt később kibeszélhetem "velük".
A speciális nézőcsoportot azonban nem csak a társadalmi spektrum mentén elemezhetjük.
Beszélnünk kell még a generációs különbségekről is. Minden generációnak megvan
a maga "kultuszfilme", és ezek általában nem átjárhatók. A "Szelíd
motorosok" című film például a mai fiataloknak nem sokat jelent, és az
akkori fiatalok sem igazán tudnak mit kezdeni a Mátrix-szal - a "kultiválás"
szempontjából. Nyilván ezzel az is összefüggésbe hozható, hogy egy bizonyos
korosztály (15-35) alkalmas leginkább arra, hogy egy filmet életre szóló élménynek
tekintsen, és nem mellékesen ők azok, akik legtöbbet járnak moziba.
Korcsoport szerinti mozilátogatás (Németország, 2000), forrás: RMC medien consult
GmbH
Vannak olyan kultuszfilmek is, melyek kultikus
jellegüket generációkon átívelve meg tudják őrizni. Ilyen film lehet például
a Casablanca, mely majd ötven évig őrizte státuszát. A generációs különbségek
szempontjából érdekesnek tartom a "Csillagok háborúja" megítélését
a folytatások fényében.
Az új rész(ek) megjelenésénél az érdeklődők nagy részét az a korosztály tette
ki amelyik az eredeti trilógia rajongótáborába tartozott. A lelkesedést azonban
- főleg az első film, a "Baljós árnyak" esetében - gyorsan fölváltotta
a csalódás. Részben a húsz év alatt bekövetkezett társadalmi, technikai stb.
változások miatt, és talán részben a kevésbé jól sikerült folytatás miatt a
film nem tudta megismételni hajdani sikerét, ez azonban nem jelentette azt,
hogy ne döntsön újabb és újabb nézettségi rekordokat. A várható csalódás ellenére
tehát a film mégis megtartotta rajongótáborát, mely kiegészült azokkal a fiatalokkal
is, akik nem is élhették meg a sorozat hetvenes-nyolcvanas évekbeli sikerszériáját.
Két generáció váltja tehát egymást látványosan, és elválaszthatóan.
Mégis, mitől válhat egy film kultikussá? Mik azok a filmes tulajdonságok, amik
magukkal ragadják a közönséget? Hogyan válhat egy legkevésbé sem művészi "alkotás"
klasszikussá? Megpróbálok felsorolni néhány tényezőt, melyek szerepet játszhatnak
ebben.
Fontos lehet, hogy egy film milyen társadalmi-politikai szituációban "robban
be" a köztudatba. A "Szelíd motorosok" olyan időszakban készült,
amikor az amerikai fiatalság szabadság-érzetét pszichésen terhelte a vietnámi
háború, így könnyű lehetett azonosulni a sugallt életérzéssel.
Sikert érhet el egy film azzal, ha még soha nem látott dramaturgiát, cselekményszövést
használ (Pulp fiction) - bár a tarantino-i dramaturgia igazából csak a szélesebb
publikum számára volt teljesen ismeretlen...
Fontos lehet a szereplőválasztás is. Ahogy vannak kultikus filmek, úgy léteznek
kultikus színészek is. Ez hozhatta a sikert az Indiana Jones filmek számára.
Harison Ford az átlagos "hősnél" is alkalmasabbnak bizonyult, hogy
a nézők egy része teljesen azonosulni tudjon vele.
Siker érhető el a vizualitás segítségével is. Fontos mérföldkövei lehettek ennek
a szempontnak a "2001 Űrodüsszeia" (1968), a "Csillagok háborúja",
vagy akár az egészen friss "Gyűrűk ura" (2001; 2003) című filmek.
A legutóbbi példa talán annak ellenére is tudott újat mutatni a profi trükkökön
edzett nézőknek, hogy már évek óta közhely: "nincs olyan, amit ne lehetne
vászonra vinni". Ezek a példák természetesen csak kiragadottak, és a látvány
varázsa sem a színes trükkökkel indult. A maga nemében már az 1939-es "King-Kong
és a fehér nő" is olyan "effekteket" tartalmazott, melyeket addig
nem láthatott a közönség.
A kamera addig nem látott beállításai is erősíthetik a filmet, és klasszikussá
tehetik akkor is, ha a történet önmagában a valóságtól teljesen elrugaszkodott,
és elmesélve talán nehezebben komolyan vehető (Psycho).
Sok "kultuszfilmre" igaz, hogy ezek a filmek a rendezők, producerek
autonóm próbálkozásai, nem megfeleltethetőek az általános filmes kliséknek.
Gyakran a rendező írja a forgatókönyvet, de elképzelhető, hogy egy szereplő,
egy színész is részt vesz a megelőző szellemi munkában. Mindez erősítheti a
látványi - dramaturgiai harmóniát, és talán sikeresebbé tehető ez által a végtermék
is. Jó példa lehet erre az 1979-es "Blues brothers", melynek a forgatókönyvét
részben az egyik főszereplő, Dan Aykyord írta. Ez az aspektus azonban kiválthatja
mindennek az ellenkezőjét is. Gondoljunk csak Kevin Costner rendezői - produceres
filmes bukásaira a kilencvenes években, vagy az egészen "friss" "Mission
Impossible II" című filmre, melynek a producere és a főszereplője is Tom
Cruise volt. Ez a fajta részvétel mind Costnernél, mind pedig Cruise-nál a főhős
agyonheroizálásához vezetett, amit a mai "sztereotípiákkal éber álomba
kényszerített" közönség sem tudott megemészteni.
Ahogy gyűjtöm a legkülönbözőbb kultfilmes tulajdonságokat, úgy lesz a képlet
egyre bonyolultabb, ugyanis egy film attól is válhat kultuszfilmmé, hogy "nagyon
rossz". Persze ennek a rendező már a forgatás kezdete előtt tudatában van,
és ezért szándékolt iróniával adja elő a történetet - hozzáteszem, nem a vígjátékokra
gondolok. Jó példa lehet erre az "Élőholtak éjszakája", vagy az 1978-as
"Gyikos paradicsomok támadása", és a legfrissebbek közül a "Starship
troopers" (Csillagközi invázió, 1997). Az utóbbiban a föld lakói óriáscsótányokkal
veszik fel a harcot egy távoli galaxisban, és meglepetésünkre a film végén győzedelmeskednek.
A film öniróniája azonban olyan "elragadó", hogy a mese teljesen lebilincselhette
nézők ezreit, és talán kiérdemelte a "kultuszfilm" jelzőt is. A kritikusok
természetesen értetlenül álltak a jelenség előtt.
Mint azt a példákból láttuk, sok összetevője van
annak, hogy egy filmből igazi "közönség-kedvenc" legyen, és ennek
a receptjét még a kritikusok sem tudták pontosan megadni. Mégis van még néhány
jellemző, melyek segítségével közelebb juthatunk a megoldáshoz, és talán a kultuszfilm
fogalmához is. Érdemes bevezetnünk egy új fogalmat, a "mém"-et.
A memetika kifejezést először Richard Dawkins használta 1976-ban (The selfish
Gene). Jelentését a genetika segítségével lehet a legkönnyebben magyarázni,
azaz "ami a gén a genetikának, az a mém a memetikának". Dawkins, elmélete
magyarázatakor Darwin evolúcióelméletére támaszkodott. Az evolúció folyamán
állandóan jelen vannak bizonyos replikátorok, melyek saját maguk lemásolásával
örökítik át az életképes tulajdonságokat a következő generáció egyedeire. Vannak
kevésbé tökéletes másolatok, melyek nem teljesen egyeznek az eredetivel, ezek
közül az életképtelen tulajdonságok kihalnak, az életképes tulajdonságok pedig
sikeres mutációként öröklődnek tovább. Dawkins szerint lenniük kell a genetikához
hasonlóan kulturális, társadalmi jellegű replikátoroknak is, melyek úgy terjednek,
mint egy genetikai tulajdonság, mégsem a gének hordozzák őket. Ezek az úgynevezett
másodlagos replikátorok, a mémek. A mémeket Dawkins szavaival a következőképpen
definiálhatjuk: "A mémek magatartásformáink kivitelezésére alkalmas utasítások,
melyek az agyban (vagy más tárgyban) tárolódnak, és utazással adódnak át. Az
utazás egyfajta másolás, ez teszi a mémeket másoló kódokká, (replikátorokká)
és ez látja el őket másoló erővel."
A memetikát - mely (tegyük hozzá) nem egy bejáratott tudományág - jól használhatjuk
a filmek esetében is. Egy film bizonyos látványi, gondolati sémái villámgyorsan
beépülnek a köztudatba, az aktív szóhasználat, vagy akár cselekvés részeivé
válnak. Megkülönböztethetünk utasításmásolásos, és termékmásolásos mémeket.
Az utasításmásolásos mémek - a filmekre alkalmazva - a film mondanivalójának,
filozófiai tartalmának az átértékelését, továbbélését biztosítják. A Mátrix
című filmben sok példát láthatunk erre a kulturális összetevőre. Rögtön dekódolhatjuk
például a filmben szereplő vallási utalásokat. A legismertebb példák: Trinity
- "Szentháromság"; Cypher-Júdás; a megvilágosodás élménye, melyet
a főhős él át stb. A filmben szereplő vallási mémek számára való tekintettel
most nem hoznék föl újabb példákat, az viszont fontos, hogy a Mátrix hasonló
utasításmásolásos mémjei "egy" mémként másolódnak azóta is, egy egészen
új "keverék élményt" képezve, mely egy mondatba sűrítve sok graffiti
témája lett: "Nincs kanál". Az utasításmásolásos mémek - akár átvette
őket a film, akár újakat teremtett belőlük -, kis megfejtendő egységekként "kacsintanak
rá" a nézőre. Ezt az élményt a Mátrix készítői szinte tökélyre vitték.
A rendező-testvérpár szerint a filmben több megfejthető információ van, mint
amennyit a néző valaha is be tudna fogadni. Én teszem hozzá, hogy ezek a kis
egységek a szélesebb rétegek számára is könnyen értelmezhetőek. Gondoljunk csak
- és itt természetszerűleg már nem csak a vallási tárgyú mémekre gondolok -
a fehér nyúlra, mely mint szimbólum a főhőst egy másik realitásba, egy alternatív
világba vezeti át. Ez egyértelmű utalás az "Alice csodaországban"
című mesére, de vannak, akik az észak-amerikai indián mitológiát vélik felfedezni
ebben a kis utalásban. Akár így van, akár úgy, sokkal fontosabb, hogy a néző
a film során állandó asszociációk " rabja", ezzel sikerélményben van
része, úgy érezheti, hogy maga épített fel egy saját, témájában kimeríthetetlen
filozófiát. Ez a működőképes modell soha nem látott sikereket hozhat egy filmnek,
és ezen kívül teljesen beleillik a filmekkel szemben támasztott "posztmodern"
elvárásoknak, de erre a későbbiekben szeretnék kitérni.
A termékmásolásos mémek sokkal egyszerűbb elmélet alapján működnek. Nincs mögöttük
filozófiai háttér, sokkal inkább a magával ragadó látvány vonzerejét használják
ki. A példákat továbbra is a Mátrixból hoznám. Ha egy reklámban fekete bőrruhás,
fekete napszemüveges férfiak és nők ugrálnak háztetőkön, rögtön dekódolni tudjuk
a Mátrixnak megfelelő mémeket, és így egy adott képsor kevés információval is
elő tud hozni olyan élményeket, melyekbe az új információk könnyebben beépíthetők.
A Mátrix öltözékei, napszemüvegei, a fekete hajszín stb. mint szezonális divathullámok
élhetnek tovább a köztudatban. Ha úgy tetszik, ezeket a termékmásolásos mémeknek
nevezett, gyorsan terjedő gondolati egységeknek köszönhetjük.
A kis egységeknek van azonban egy speciálisabb vállfaja is. Ez az úgynevezett
in-joke, belső vicc, egyfajta rejtett karikatúra, ami jól elhelyezve a kikacsintás
élményét tovább növelheti. Erre is találunk példát a filmben, amikor az áruló
Cypher - polgári nevén Mr. Reagen arról álmodik, hogy színész lesz. Ezek az
úgynevezett in-joke-ok azonban sokkal inkább egy adott társadalom történelmét,
vagy aktuális politikai helyzetét veszik célba, és nem dekódolhatók - legalábbis
első hallásra- a világ bármely pontján.
Az utasításmásolásos, és termékmásolásos mémek tökéletes meglovagolásával a
filmet semmi sem mentette meg attól, hogy kultikussá váljon. Egyelőre nyitott
az a kérdés, hogy a folytatásban sikerül-e a rendezőpárosnak tovább éltetnie
ezt a sikeresen megalkotott világot (Matrix Reloaded, 2003).
Említettem a "posztmodern" fogalmát,
mely legalább annyira értelmezhetetlen, mint a kultuszfilm kialakulását befolyásoló
többi tényező. A posztmodernizmus fogalmát a legkönnyebben így lehetne meghatározni:
"a változó státusszal felruházott modernizmustól eltérő valami"...
Ha nem is tudjuk teljesen definiálni a fogalmat, mégis összeszedhetünk néhány
rá vonatkozó tulajdonságot: "a posztmodernizmus jelenthet egy bizonyos
stílust; mozgalmat, mely a kérdéses médiumtól függően, a hatvanas, hetvenes,
vagy nyolcvanas években jelentkezett; a társadalmi-gazdasági tényezők teljes
sorát jelző állapotot vagy miliőt; a filozófiai megközelítés meghatározott módját,
amely megkérdőjelezi a filozófiai diskurzus adottnak tekinthető alapjait; a
politika egy nagyon sajátos formáját; illetve a kulturális elemzés kibontakozó
formáját, amelyet a fentiek alakítanak."
A posztmodern filmes vonatkozásait egy általam (tetszőlegesen) választott filmes
műfajon keresztül szeretném elemezni. A science-fiction -re, és ezen belül is
konkrétan az Új-Rossz Jövő alkategóriára gondolok. Műfaj, alkategória; a filmes
műfaji besorolás mindig problémás, egyrészt azért, mert határai állandóan változnak,
műfajok születnek, és tűnnek el, alakulnak át, vagy születnek újjá, másrészt
azért, mert ezek a műfajok a legkevésbé sem hasonlítanak irodalmi rokonaikra.
Erre a problémára külön könyvet kellene szentelni, úgyhogy a továbbiakban nem
fogom feszegetni az általam használt kategóriák létjogosultságát. Annyi azonban
biztos, hogy egy bizonyos témakörbe tartozó filmeknek a "New Bad Future"
kategória felel meg a legjobban. Az ide tartozó filmek a jelen társadalmi filozófiai
problémáit feszegetik a jövő köntösébe bújtatva. Ezek az utópiák az esetek többségében
negatív utópiák, hiszen így válhatnak aktuálissá. Maga a kategória sem a posztmodernnel
született. Gondoljunk csak a Metropolis című filmre (Fritz Lang, 1924). Irodalmi
hátterük talán Verne Gyuláig nyúlik vissza, a megfilmesítésre legalkalmasabbak
közül azonban Philip K. Dick-et emelném ki. Több novellájából készült film az
utóbbi húsz évben. Voltak a filmek között bukások (Különvélemény), kasszasikerek
(Emlékmás), és volt köztük olyan is, amit alkalmasint csak "posztmodernnek"
neveznek (Szárnyas fejvadász ). Azért emelem ki a szerzőt, mert történetei hasonló
sémákra épülnek, és alkalmasak arra, hogy mind vizuálisan, mind az elvárt akciók
szempontjából, mint tömegfilm, a vászonra kerüljenek.
Kultikussá vált történetei közül az Emlékmás, Arnold Schwarzeneggerrel a főszerepben.
A film története kellőképpen egyszerű, mégis az átláthatatlanság látszatát kelti,
mely megfejtésre vár. Egy férfiról szól, egy hétköznapi munkásról aki egyik
percről a másikra egy bolygóközi összeesküvés központi alakjává válik, elveszíti
vélt identitását, és mindent hátrahagyva segít a Mars mutánsainak legyőzni a
korrupt kormányzót. Ehhez azonban kisebb áldozatokra is szükség van, többek
között felesége meggyilkolására, akiről kiderül, hogy valójában kém, és bérgyilkos.
A látvány véleményem szerint egy ilyen (és hasonló) filmben kettős szerepet
játszik. Egyrészt természetesen realizál, autentikus környezetet biztosít akár
a 21. századi Mars számára is, képi megfogalmazásában csábítja a nézőt, másrészt
a film mögötti ideológiát súrlódásmentesen tudja közvetíteni. Gondoljunk csak
a filmben szereplő gyönyörű, de "véres nőkre" (pl. Sharon Stone),
akik kicsit sem nőies viselkedésükért megkapják "méltó" büntetésüket.
Egy széles nézőcsoport tudta társadalmi gátlásait - ha csak rövid időre is -
feledni a film láttán. Gondolok itt a nők szerepének folyamatos erősödésére
a férfi szereppel szemben, a "céltudatos nő" fogalmának elterjedésére
stb. A film hasonló módon segít levezetni a társadalmi rétegek közti különbségekből
adódó feszültségeket is úgy, hogy az "elit" megbuktatását teszi lehetővé
egy kisember számára. Igaz, hogy ez a kisember Schwarzenegger, aki a tőle megszokott
érzékenységgel törtet keresztül a filmen, mégis ő testesíti meg jelen esetben
azt a - D. W. Winnicott pszichoanalitikus által megfogalmazott - kulturális
átsegítő tárgyat, ami önmagában segít a belső feszültségek feloldásában.
A Philip K. Dick által fémjelzett történetekben mindig a mutánsok, a "mások"
jelölik a társadalom legalját, és paradox módon a filmfeldolgozásokban a nézőknek
ezzel a réteggel kell szolidaritást vállalnia. Akár az Emlékmásra, akár a Különvéleményre
gondolunk, a történetben valamilyen módon kódolva van, hogy ezek a fél-emberek
a társadalom miatt váltak olyanokká, amilyenek, és ezt a konfliktust az amúgy
is problémákkal küszködő főhősnek kell feloldania. Problémák alatt a hős bizonyos
jellemhibáit értem, ami megkönnyítheti az azonosulást a néző számára. A különvélemény
című filmben Tom Cruise drogfüggő volt, a Szárnyas fejvadász hőse többször is
az alkoholban látta a megoldást. Talán ezek azok a momentumok, amiktől egy,
a valóságtól ilyen mértékben elrugaszkodott tömegfilm üzenete hitelességet nyer,
és akár kultikussá is válhat.
Ezen a ponton rátérnék a Szárnyas fejvadászra, ami sok szempontból érdemli ki
a posztmodern jelzőt, akár pozitív, akár negatív hangvételben is említik.
Már a film "kultikussá" válásának a
története is egyedi. A premiert (1983) hatalmas bukás követte. Csak klubmozikban
játszották, de ott sem sok sikerrel. A filmet szponzoráló Warner Brothers már
a próbavetítésen éreztette, hogy ebből a filmből baj lesz. Ragaszkodtak a producerek
ahhoz, hogy a történetet narratív dialógusokkal egészítse ki a rendező, Ridley
Scott. Nem találták szerencsésnek azt sem, hogy a film még csak nem is sugallja
a happy endet. Scott így kénytelen volt néhány nappali, hófödte csúcsokat ábrázoló
vágóképet "kölcsönözni" a Ragyogás című film fel nem használt jeleneteiből,
hogy az utolsó 1-2 percben megtörje a filmben uralkodó állandó éjszakai képáradatot.
A Szárnyas fejvadász rövid időre eltűnt a közönség elől, és csak később, a video
elterjedése idején fedezték fel újra. A népszerűsége azóta sem csökkent, és
időközben elkészült a rendezői változat is (1992).
A történet szerint a jövőben emberszabású gépeket, replikánsokat használnak
munkagépek gyanánt a külső kolóniákon. A robotok négy éves élettartammal vannak
ellátva, de hogy munkájukat az emberekhez teljesen hasonlóan tudják végezni
emlékeket kapnak gyerekkorról, szülőkről. "Jobbat az eredetinél!"
Ez a robotokat gyártó cég, a Tyrell corporation mottója. A replikánsoknak tilos
a Földre utazniuk, egy kisebb csoport azonban mégis megteszi annak a reményében,
hogy alkotójuktól választ kapnak létezésük értelmére, és hogy megtudják, mennyi
idejük van még hátra. A rendőrség különleges egységekkel, úgynevezett szárnyas
fejvadászokkal likvidálja a lázadó replikánsokat. Ez a feladat most Deckardra
(Harison Ford) hárul, akinek meg kell találnia, és ki kell végeznie a gépeket.
A film ügyesen játszik a képi információkkal. A történethez csak kevés támpontot
kapunk, az egyes részletek, főleg a morális részletek a nézőre vannak bízva.
Nem tisztázott a főhős valódi szerepe, nem igazán tudjuk, hogy ki a jó, és ki
a rossz, sőt, az sem biztos, hogy Deckard ember-e egyáltalán. Jellemző a posztmodern
filmekre a dramaturgia elbeszélő funkciójának részleges feladása. Ezzel a film
megszűnik kerek történetnek lenni, egy egyszeri kísérlet marad, ami inkább kérdésekből,
mint válaszokból áll. Vajon hős-e a főszereplő? Robotnak kikiáltott érzelmekkel
teli lényeket képes hidegvérrel lelőni, de valahogy menekül azelől, hogy szembenézzen
a morális következményekkel. A film ugyanígy menekül saját céljának meghatározása
elől. Kicsit olyan jelleget ölt, mintha egy adott időre bepillanthatnánk egy
szobába anélkül, hogy tudnánk mire figyeljünk, hogy mit is keressünk. Az értékeket
öncélúan kombinálja a történet. Szentek és sérthetetlenek az "élő"
állatok, a gépiek viszont, melyek genetikusan teljesen azonosak velük, értéktelenek.
A különbség egyetlen bevésett számsorból áll. Mindez igaz az emberekre is. Senki
sem lehet biztos abban, hogy élete valódi, és nem csak egy bevésett álom. Ez
a momentum visszatükröződik a legújabb "új rossz jövő filmekben" is
(Mátrix).
Jellemző a posztmodern filmre, hogy szakít a "modern" képi újításaival,
az impresszionista, vagy éppen absztrakt képalkotással, és egy teljesen naturalisztikus,
pulzáló környezetbe helyezi a történetet. Ezt az eklektikus képi megjelenítést
várja el a közönség. Ha egy "Szárnyas fejvadász rajongót" arról faggatunk,
hogy elsősorban miért is szereti ezt a filmet, a válasz szinte biztos, hogy
a látványra fog utalni. A filmkészítőknek egy ilyen sikerhez minden apróságra
oda kell figyelni. A Szárnyas fejvadász Los Angeles-i utcáin (és légterében)
minden apró hirdetés és gigantikus poszter sebészi pontossággal van megtervezve.
A reklám kérdése sokszor érzékeny pont a posztmodern filmekben. Ha megfelelő
arányban használja a rendező, ügyesen érzékeltetheti a nézővel azt, hogy hova
vezethet a jövőben a médiamanipuláció. Kis változtatással a filmben szereplő
reklám teljesen ellenkező hatást vált ki a nézőből, mint a valóságban. Gondolok
itt a házfalon megjelenő Coca-cola videoreklámra, melyet síron túli japán ének
kísér. Zárójelben jegyzem meg, hogy ez a reklámábrázolás mennyiben üt el a Mátrix
Nokia-jelenetétől, ami viszont azonnal vásárlásra készteti a nézőt. Furcsa paradoxon,
ha a médiamanipuláció megjelenéséről beszélünk...
A pulzáló nagyváros más szempontból is kedvenc színtere a posztmodern filmeknek.
Lehetővé teszi a teljes kulturális keveredést. A posztmodern nehezen tűri az
egynemű filozófiát. Ha jövőképről van szó, ez a fajta összemosódás még indokoltabb.
A nyelvek, kifejezések, gondolatok, vallások keveredése - mint azt már a Mátrixnál
is láthattuk - segít abban, hogy a történet mögött megbúvó szálak rejtélyeket
sejtessenek, esetleg egy globalizált világ negatív, vagy pozitív képét nyújtsák.
Nincs ez máshogy a Szárnyas fejvadász esetében sem. Furcsa ábrázolását láthatjuk
tehát a valós problémáknak, melyeket a film, már csak műfaji sajátosságai miatt
sem mond ki, de sejtet, és mindezt egy olyan környezetben, mely negatív jövőképe
miatt teszi pozitívvá a jelenünket. A nézők tehát szabályszerűen fellélegezve
hagyhatják el a mozit, feloldást nyertek még el nem követett bűneik alól. Talán
éppen ettől válhatott ez a film kultikussá.
Felhasznált irodalom:
D. Bleyenberg: Der Kultfilm in der postmodernen Gesellschaft,
2001
http://www.bleyenberg.de/kultfilme
John G. Cawelti: A népszerű, műfajok problémája In: Tarantino
előtt 1. Tömegfilm a nyolcvanas években Szerk.: Nagy Zsolt, Új mandátum Budapest,
2000
Fred Glass: Az emlékmás és az Új rossz jövő filmjei In: Tarantino
előtt 1. Tömegfilm a nyolcvanas években Szerk.: Nagy Zsolt, Új mandátum Budapest,
2000
Király Jenő: Mágikus mozi, Korona kiadó Budapest, 1998
Szabó Csilla: A Mátrix című film a mémek tükrében
http://www.morpheus.hu/cikkek/memek.htm
Írta: Anev Kámen