{title Dokumentumok - Filmbeli elméletek - Vasváry-Tóth Tibor: A Mátrix}
Kövesd a fehér nyulat!
A mára már klasszikusnak számító, és ezért a mai
fiatalok számára igazából semmit nem jelentő, pontosabban ismeretlen "Alice
Csodaországban" című mese felhasználása és eltitkolása kaffer egy dolog
volt. A film készítői Lewis Carroll meséjét már rögtön a film elején beolvasztják
a történetbe. Tudniillik a fehér nyuszi, amikor felbukkan a filmben, ott van
az Alice-mese képlete. Mellesleg az "Alice Csodaországban", és az
"Alice a Tükör mögött" John Lennon kedvenc könyvei voltak, s nem ártana
tudni, hogy a jobbnál jobb Beatles-számok nagy része tele van ezekkel a történetekkel.
Csakhogy a Beatles sohasem csinált titkot abból, hogy az "Alice" rájuk
nagy hatással volt. Ellenben viszont az az érzésem, hogy a mai fiatalok nem
érthetik ezt, mert nekik senki sem mondta meg, hogy ezek a könyvek mennyire
jók. Sőt ők a könyvekről már általában nem is tudhatnak, mert ott van helyette
a számítógép meg az internet. Viszont a számítógép sohasem lehet olyan pompás
dolog, mint amilyen egy könyv, nagyon is lehet. - Nos, ezek is azokhoz a dolgokhoz
tartoznak, amit a Mátrix című film felelevenít nekünk. Mert a modern világ ellenünk
fordulhat, legyen szó akár a számítógépről, vagy a mobiltelefonokról. Csakhogy
rádiótelefon már az 1960-asévek legelején is volt, mégpedig a világon először
a magyarok használták, széles körben, nagy hatótávolságban, a mentőszolgálat
gépkocsijaiban. A többiek aztán innen vették át. Tehát nincsen új a Nap alatt.
Furcsa, de a Beatles is éppen az 1960-as években működött. Az pedig a mai fiatalok
szerint ugyancsak jó régen volt. Hátha még tudnák azt is, hogy az "Alice
Csodaországban" (Alice's adventures in Wonderland) pedig száz évvel még
ennél is öregebb, hiszen ez a mese pontosan 1865-ben jelent meg. És nem titkolhatóan
köze van a kábítószer-élvezethez - Lennon bizonyára ezért szerette - mert köze
van a narkóhoz, a tradícióhoz, a morbid humorhoz, a matematikához, a szexhez
és sok egyéb fantasztikus és csodálatos dologhoz, ami a mostani filmekben torzítottan
szerepel, vagy egyszerűen benne sincs. Vagy ahogyan benne van, az jobb is lenne,
ha inkább kimaradt volna belőle.
Egyébként a film egyes szereplői is keményen kábítóznak, például az éjszaka
leple alatt Neohoz látogató barátok is keményen meszkalinoznak. Tehát a fehér
nyúl és a narkó a történetben legalább már együtt van. A film direktbe visszautal
"Alice"-re, s ezzel keres és talál magának legitimitást a folytatáshoz,
hogy gyökereket verjen. Egyrészről folytatja a történetet, a mesét, másrészről
pedig a filmet. Neo és Morpheus első beszélgetése is a Csodaország meséje körül
forog. De rögtön ott van az "Óz a csodák csodája" is.
A látszat és a "vadnyugat"
Művészfilmet nyílván nem csinálhattak volna belőle.
Mert akkor senki se nézte volna meg, ezért kellett bele a látvány is. Így viszont
rengeteg ember nézi meg a filmet, és merülhet el a történetben, utalásokban,
gondolatokban - már aki látja is ezeket, és nem csak néz ki a fejéből. Például
a "Volt egyszer egy vadnyugat", az művészfilm. Nem is szeretik sokan.
Mert van benne valami felülmúlhatatlanul jó. Épp ezért nem kell. - A sekélyes
produkció viszont sokaknak tetszik.
Ugyan nem annak látszik, de a Mátrix voltaképpen a "Volt egyszer egy vadnyugat"
egy mai adaptációja.
Ami a látszatvilágot és a valóságot illeti, arról nem a Mátrix című film szól,
hanem a buddhizmus és a jó öreg keleti tanok. Ezért választották a főszerep
eljátszására Keanu Reevest, A kis Buddha című film nagy Buddháját, hogy az asszociáció
pontos legyen. Keanu amúgy is keleti vér, indián származású amerikai színész.
(Az amerikai indiánok is "keleti" gondolkozásúak voltak.) A film alapja
tehát elsősorban a keleti és a távol-keleti misztikában, és az ottani vallásokban
van, s főképp a hindu és a buddhista tanokban keresendő. Olyan ősi tanítások
ezek, hogy őket már az időszámításunk előtt is jól ismerték. "Azt mondja
a prédikátor: felette nagy hiábavalóság! Minden hiábavalóság! És nincsen új
a Nap alatt!" - írja a Biblia a prédikátor könyvében.
Apropó, Biblia...
A Biblia meg mit keres itt?
A Mátrix tele van bibliai vonatkozású dolgokkal.
Itt van mindjárt a Nabukodonozor, a filmben Nebuchadnezzar a hajó neve, mely
bibliai tulajdonnév (magyarul nagyjából azt jelenti: A Nagy Káldeus Úr az Úr,
vagy valami ilyesmit). Aztán szintén ilyen a Zion, az utolsó város neve, mely
a Bibliában nem más, mint Sion, a szent hely, az egyetlen város, Jeruzsálem
neve: Zion (angolul: zájen). Más szóval Cion. (Gondoljunk a "Cion bölcseinek
jegyzőkönyvei" című betiltott leleplező könyvre.)
Egy nagy káldeus nevű úr az Úr - szó szerint ezt jelenti a Nabukodonozor, aki
egy "titkos király" volt Babilonban. Most néztem utána a könyvekben.
(Ez a káldeus úr viszont valószínűleg egy ókori magyar ajkú faszi lehetett,
akinek a nevét sokan akkoriban, sőt később se akarták érteni.)
És itt van a "világmegváltó" személyének gondolata, s mi ez, ha nem
egy bibliai kitétel?! Jön a világmegváltó, mert Morpheus várja őt az álomvilágban,
és felismeri. Ez nem más, mint Jézus személye, egyenesen a Bibliából. A megmentő.
Csakhogy ez a megváltó több mint kaffer, mert ő nem csak a barmok közt az ólban
születik meg, hanem a nyálkás légylárvák duracell elem gyerekei között
A Biblia, mint kifejezés, mellesleg nem csupán szent könyvet, hanem könyveket
jelent.
Neo pedig, más néven Thomas Anderson, civilben egyébként közönséges mai fiatal,
vagyis számítógép hacker. Fő állásban egy számítástechnikai szoftvercég alkalmazottja.
Programozó. Mi más lehetne? Itt már nincs is szó könyvekről.
Mert valójában tényleg egy romlott, mátrix-szerű világban élünk. A nézők persze
ebből sajnos semmit se vesznek észre.
A film megannyi jelenete a Bibliára apellál, mint például amikor Morpheus arról
beszél, hogy látta a duracell energiát termelő holtak végtelen földeket betöltő
holdbéli táját. Vagyis "a halál árnyékának a völgyét".
Aztán a talán legfontosabb bibliai esemény, a feltámadás (a halálból való feltámadás)
sem maradhat el. Neo az ügynökök erőszakos és gyilkos tevékenysége során meghal;
megölik őt, ellenben csodába illő módon, a halálból feltámad (mint Jézus)! A
főhős (meg kell hagyni, jó színész) legyőzi a halált és a látszatvilágot. De
van itt még úgynevezett megtérés is (vallási szóhasználatban, esély a választásra).
Morpheus, aki nem más, mint Mike Judge!
Morpheus úgy van beállítva a filmben, mint a "Kiáltó
szó a pusztában", azaz Keresztelő Szent János, aki Krisztus útját egyengette,
és Jézus előhírnöke volt (megint csak a Bibliában). Csak halkan jegyzem meg,
gyengébbek kedvéért, hogy Jézus Krisztus tényleg a világ várva várt Megváltója
volt. - Jó, de itt van Morpheus. És a "jó öreg" számítógépek segítségével
előállítja és felkészíti Thomas Andersont, a világ megváltóját, a világ jól
ismert megváltására.
Beavis és Butt-Head tőszomszédságában lakott az a Thomas Anderson, akinek a
sufniját és a lakókocsiját a srácok rendszeresen "telerecskázták".
Morpheus az alvilágban. Érdekes. Mintha hallottuk volna már valahol! Morpheus
a hajóján a föld alatt cikázik. Véletlenül nem ismerős? Hát dehogynem. A filmet
nézve eszünkbe jut a Beatles "Sárga tengeralattjárója" (Nabukodonozor).
Morpheus ezzel együtt az álmok istene is a görög mitológiában, és a film elején
még Thomas Andersonnal is álmában történnek a dolgok. Hö-hö. Mike Judge volt
az, aki kitalálta és megálmodta Beavis & Butt-Head alakját, no meg persze
Thomas Andersont is. A szemüveges, hetven éves, szenilisen hülye vietnámi veteránt.
A tipikus amerikait. Egy tipikus állatfajtát. Éppen ezért is érthető és nem
lehet véletlen, hogy a főhős, Thomas Anderson, a cselekmények menetében drasztikusan
és végső elszántsággal az új neve, a Neo (új) mellett dönt. (A döntések, mint
látni fogjuk, ebben a filmben elég fontosak és sokatmondóak.)
Mi az a Mátrix?
Mi az a Mátrix? - Teszik fel bizalmasan a kérdést
a filmben. Közben azt érzékeltetik a nézőkkel, hogy erre a választ mindenki
tudja. A Mátrix úgy száz, százötven év múlva teljesen közkeletű fogalom lesz,
egy titkolt és elvont fogalom - Esetleg Istenre vonatkozólag (?!). A film szavaival:
Neuro-interaktív szimuláció. Mátrix. (Vajon ki érti ezt?)
Ez minden metafizikai tartalom ellenére is lehetetlen. Istenre vonatkozóan jól
bevált, évezredes fogalmaink vannak, melyek képtelenség, hogy a jövő század
idejére "mátrixosodjonak". Még ha a mesterséges intelligencia (MI)
tönkre is teszi az emberiséget. - Isten inkább Neo lesz, mintsem a Mátrix.
A rendszer
A rendszer, a szisztem (system). A Mátrixban mindenki
függ a rendszertől. Mindenki a rendszer része. Mindenki szem a láncban. A rendszer,
a világ. A látható valóság. - "Ahol romlottság van, ott mindenki szem a
láncban!" - idézhetnénk Illyés Gyula versét kissé aktuálisan átalakítva.
A rendszer a lefokozottság területe. Aki része a rendszernek, elveszett. Tehát
mindenki elveszett. A romlottság, mégpedig az általános és mindenre kiterjedő
romlottság: az, amiben most is élünk. A Mátrix egy elhitető-gépezet (álomvilág),
mely az emberekkel a tudatuk befolyásolásán keresztül fogadtatja el, hogy a
látható, mai világ az egyetlen valóság. Vagyis ez más szóval az apparátus. A
gépezet, a rendszer, mely a jelenlegi világot észrevétlenül fenntartja és működteti.
Az apparátusról legérthetőbben Hamvas Béla beszél (például a Patmosz című könyvében
- aki a Mátrix című filmet látta, annak muszáj volna elolvasnia, nélküle a filmet
igazából meg se értheti!). A rendszer, a hivatali gépezet, melyre minden emberi
közösség épül. Ez az aminek mindenki a része, és minden ember a szolgája. A
család, a közösség, a nevelés, az oktatás, az iskola, a munkahely, a hivatal,
a bürokrácia, az intézmény, a testület, a hatóság, a kormány és az állam. És
legvégül az össz államok közössége. A gépezet egy olyan rendszer, mely mindenki
elől eltitkolja, hogy romlottság van, és az álomvilágon keresztül elhiteti,
hogy a korrupció (általános romlottság) nem létezik. Tehát azt akarja elérni,
hogy a romlottságról ne vegyünk tudomást. Az apparátust legyőzni, ezt a hazugság-szisztémát
megváltoztatni pedig csak az alapállás ismeretével és alkalmazásával lehet.
Azaz a status absolutust (alapállást) realizálni kell (az eredeti állapotot,
az ember eredeti helyzetét, meg kell valósítani, mintegy helyre kell állítani)!
- Ez a lényeg, semmi más. És a földi életben ez az ember egyetlen feladata.
Életének egyetlen értelme. És nem más. Nem az iskola, nem a tudás, nem a karrier,
nem a siker, és nem a pénz.
Amíg az ember a rendszer részeként a rendszeren belül él, a rendszerre nincs
rálátása. Észre sem veszi, hogy a rendszerben ő személy szerint mennyire nem
is lehet szabad. - A pirulákon keresztüli választás (más szóval a vallási értelemben
vett megtérés), a döntés által, a filmben a piros vagy a kék pirula beszedésével,
az ember kiemelkedhet, és a rendszeren kívül már ráismerhet, ráláthat a rendszerre.
Ez a lelki felemelkedés lényege. A helyes döntés. A megvilágosodás.
A választás minden esetben az, hogy igen vagy nem. Ezt a film is megfelelően
ábrázolja, amikor Trinity a telefonba kimondja az igent. Yes! Biztos emlékszünk
rá. Az egyik legfontosabb szó. Nem véletlenül. Sok mindent tudhatunk meg belőle,
ha mondjuk kissé elmélyülünk a Yes együttes munkásságában is. Igen. Ezt kell
mondanunk a nagy kihívásokra. Az élet nagy kérdéseire. A helyes döntés ez a
szó: igen.
Észre kell venni és oda kell figyelni rá, hogy a film a tudatra és a testre,
illetve ennek a kettőnek a kölcsönhatására van kiélezve, úgy, hogy közben talán
a lélekről, szellemről, agyról, gondolkozásról és egyéb összetevőkről is szól.
A rendszer, mint legfőbb ellenség (mely joggal és nyugodtan nevezhető a gonosz
megtestesülésének is) vége jól van megoldva a film utolsó jeleneteiben, ahol
a képernyőn látható szöveg: "System Failure" (a rendszer megbukott,
a rendszernek vége, vagy hasonlóként fordítható).
"Az anyaméh" vagyis "a mátrix"
Rendkívül fontos tudni, hogy a Matrix szó valójában
anyaméhet jelent. A szaporodás egyenlő a lefokozottsággal. Más szóval a romlottsággal.
Az emberi szaporodás, és sokszínűség, és burjánzás tartja lendületben, mozgásban
és életben a romlott világot.
A dolgok mindig az anyaméhnél kezdődnek. Cherché la femme! Keresd a nőt, ahogy
a francia mondja. - Vitathatatlanul ezt a hatást, a matriarchátust erősíti a
Mátrixban az orákulumnál (a mindentudó bölcsnél) tett látogatás, ahol a nézők
nagy-nagy meglepetésére az orákulum nem más, mint egy háziasszony, egy nagymama,
azaz egy nő. Bizonyára nem véletlenül. A nők minden kezdeténél és okánál ott
állnak. A női méh, az anyaméh, a kezdet. Ebben a világban velük kezdődik minden.
Az ügynök éppen arról beszél Morpheusnak, hogy az emberiség magát mindig túlszaporítja
(olyan, mint a vírus).
Mondjuk ki, nem szabadna tovább szaporodni (ezért is van szüksége az emberi
fajnak a háborúkra). Látjuk ezt a filmet, és lehetetlen, hogy ezeket a gondolatokat
ne pörgessük végig. - A film csak ekkor kezd igazából jó lenni.
A szeretet és szerelem
Végül mégis a szerelem érzése menti meg Neo-t (az "új embert") az ügynökök (az apparátus) általi halálból. Trinity csókja, a leány szerelme védelmezi és gyógyítja őt, s hívja vissza a halálból. Trinity neve "hármasságot" jelent. Keresztény felfogás szerint Szentháromság egy igaz Istent. - A szeretet-szerelem az, ahol a szeretet és a szerelem egy és ugyanaz; és nincs külön szeretet és külön szerelem. Mert eggyé váltak, és köztük különbség nincsen. Ez a film másik elgondolkodtató summája. Szeretik egymást és szerelmesek egymásba. Hárman vannak. Ők ketten, meg a szeretet-szerelem. Vagy a szeretet és a szerelem, meg az adott egyén(ek), a szerelmes pár. Ez mindig ugyanaz, illetve így is, úgy is három, pontosabban csak egy. Amíg minden ember ilyenné nem válik, a világ helyzete változatlan és illuzórikus marad. Illuzórikus azt jelenti, hiábavaló... Hiszen felette nagy hiábavalóság! Minden hiábavalóság! És csak látszat. És nincsen új a Nap alatt!
Kedves fiatal és még fiatalabb barátaim! Rövid eszmefuttatásom gondolatai az alábbi módon foglalhatók össze:
Tehát nézzünk utána, hogy ki volt az a John Lennon,
olvassunk sok Hamvas Bélát, hallgassunk sok Yes muzsikát, ismerkedjünk meg a
keleti tanokkal és a vallások lényegével, és máris jó úton leszünk. Ismét nézzük
meg a "Volt egyszer egy vadnyugat"-ot. És vizsgáljuk felül az emberi
szaporodással kapcsolatos tényeket és elképzeléseinket. - Ezek azok a dolgok,
amiket egy mai értelmes embernek a Mátrix című filmmel kapcsolatban fel kell
fedeznie. És amire a ma emberét ennek a filmnek rá kellene vezetnie. Aki nem
így van ezzel, az biztos, hogy megint csak hatalmasat téved. Vizsgáljuk felül
önmagunkat.
Egyébként a filmben szereplő színészek megfelelőképpen alkalmasak voltak a saját
szerepeikre, és jó alakítást nyújtottak.
2001. május
Írta: Vasváry-Tóth Tibor